Un luptãtor. Interviu cu Andrei Micu.
Interviu realizat de Gheorghita Zbaganu
Andrei Micu este o carte de istorie vie. Născut la 24 iulie 1912,
educat într-o familie de comuniști , el a participat la războiul civil
din Spania si nu poate concepe decît o viata de comunist. La cei aproape 90 de ani ai sai noi îi uram "La si mai multi ani"
Întrebare. Cine sunteti dumneavoastra, tovarase Andrei Micu? Unde v-ati nascut?
Raspuns. M-am nascut în satul Rapoltul Mare, judetul Hunedoara. Pe mama
o chema Magdalena Isac iar pe tata Avram Ludovic. Tata s-a nascut în
1887 în satul Lonea, judetul Hunedoara (ati auzit de mina Lonea!) iar
mama în 1882 în acelasi sat cu mine, Rapolt.
Tata a aderat la
ideile marxiste în timpul razboiului. În 1919, în timpul Revolutiei
maghiare , el era la Budapesta, unde a luptat pentru idealurile Comunei.
În acea vreme a cunoscut-o pe Eva, o marxista care pe atunci era
studenta în anul IV la facultatea de matematica din Budapesta si era
activista în Partidul Comunist Maghiar. Dupa înfrîngerea revolutiei,
pentru a scapa de teroarea horthista tata si Eva s-au refugiat la Cluj.
Parintii mei au divortat în 1920, cînd eu aveam 8 ani, tata s-a
casatorit imediat cu Eva, iar eu a ramas sa locuiesc la Cluj cu tata si
mama Eva (asa îi spuneam, o consider a doua mea mama). Mama a acceptat ,
cu conditia ca sa îmi petrec vacantele cu ea , la Rapolt.
Eva
era o femeie de o rara bunatate si cultura. De ea ma leaga cele mai
frumoase amintiri ale mele din copilarie. Era o femeie foarte frumoasa ,
foarte culta, o fire vesela si entuziasta. Vorbea germana, franceza si
maghiara. Cunoscînd franceza, nu i-a fost greu sa învete româneste.
Vorbea româna fara accent, mai bine ca mine. Ma mîndresc cu faptul ca eu
am învatat-o româneste!
M-a îngrijit si m-a educat cum nu se
poate mai bine. Eram un copil vesel si entuziast. Entuziasmul nu m-a
parasit nici acum, la batrînete; poate s-a mai maturizat. Mama Eva m-a
iubit si , la rîndul meu, am iubit-o. M-a învatat cîntecele
revolutionare cunoscute de ea: Internationala, Marseilleza. Avea ureche
muzicala, cultura muzicala si o voce placuta, de mezzosoprana. Îmi
povestea cu pasiune de revolutiile proletare, în special de Comuna din
Paris , de Revolutia din Octombrie si de Revolutia noastra, maghiara.
Îmi vorbea despre lupta de clasa dintre burghezie si proletariat, despre
exploatatori si exploatati. Pe masura ce înaintam în vîrsta si ma
maturizam, a început sa-mi vorbeasca despre materialismul dialectic. Asa
ca piot spune ca mi-am însusit conceptia materialist dialectica despre
lume din familie, pe vremea cînd eramla liceu, în Cluj. Aveam încredere
totala în cele ce-mi spunea. Mama Eva frecventa de la 14 ani cercurile
progresiste din Budapesta. A studiat acolo temeinic operele clasicilor
Marx si Engels . Avea si harul de a explica pe întelesul tuturor. Deci
am crescut într-o atmosfera îmbibata de marxism, avînd ca mentor pe mama
Eva. Ceea ce m-a învatat ea mi s-a întiparit în minte , stiu si azi.
Altfel, ma consider un autodidact. Nu încetez sa studiez, sa ma cultiv,
sa ma tin la curent cu noutatile din stiinta si tehnica. Eu încerc sa
abordez tot ce este nou prin prisma materialismului dialectic si
istoric.
Î. Cum ati luat contact cu miscarea muncitoresca?
R. În 1925 tata a divortat si de mama Eva. Eram în clasa a treia de
liceu. Nu a mai avut cine sa mai tina la liceu asa ca mi s-a oferit un
loc de ucenic la un atelier de mobila de lux din Sînnicolaul Mare, la 60
km. Vest de Timisoara. Patronul atelierului se numea Francisc Hirsch.
Majoritatea calfelor de acolo (erau vreo zece) erau unguri comunisti
refugiati din Ungaria. Deci automat erau si membri ai PCR. Un comunist
ramîne comunist în orice tara ar domicilia. Pe lînga cele zece calfe mai
erau si vreo zece ucenici.
Viata de ucenic era foarte grea. Nu
mi se dadeau bani, numai casa si masa. Eram exploatati cu nerusinare.
Patronul încerca sa obtina maximum de profit pe spinarea noastra.
Închipuiti-va ca la cei 13 ani ai mei dormeam pe mesele din atelier, ma
sculam la 5 dimineata si ma culcam la 12 noaptea. Cinci ore de somn
pentru un copil e putin. Mîncarea era putina si proasta. Ne era foame
mereu.
Sigur ca aceasta stare de lucruri a contribuit la
formarea constiintei mele de clasa. Cele povestite mie de mama Eva se
confirmau. În primavara lui 1926 m-am certat cu patronul care, cum se
obisnuia pe atunci ne aplica mici "corectii corporale ". În urma unei
asemenea corectii am cîntat "Internationala " în limba maghiara. Calfele
au ramas surprinse si m-au întrebat de unde stiu acest cîntec. Le-am
povestit despre mama Eva si despre atmosfera de acasa.
Atunci
au început sa se ocupe de mine. Mi-au analizat în amanunt pregatirea
ideologica si le-a placut. Asa ca am fost primit în UTC si am început sa
activez cu trup si suflet în rîndurile ucenicilor.
Relatia mea
cu patronul a devenit din ce în ce mai proasta. M-a dat afara imediat
dupa ce împlinisem 14 ani. Dar nu am ajuns pe drumuri caci, calfele
comuniste de la atelier mi-au gasit un loc la o fabrica adevarata de
mobila din Timisoara, unde patron era unul, Ungur Karoly. Eu eram ucenic
la tîmplarie de lux, angajat pe casa si masa. Aici erau si mai multi
ucenici, peste 30. Bineînteles ca am continuat activitatea de UTC în
rîndul lor. Am fost ales secretar UTC pe fabrica. La 1 Mai 1927 eu am
participat la manifestatie si am distribuit manifeste UTC. M-a dibuit
politia si m-aarestat, împreuna cu alti manifestanti. Mi-au dat ceva
bataie, cu care eram deja învatat. Dar, fiind minor (nu împlinisem 15
ani) m-au eliberat dupa doua saptamîni de detentie preventiva. Nu mi-au
facut nici un fel de proces.
Am ramas în continuare la fabrica
lui Ungur Karoly pîna în toamna lui 1927. Atunci am fost primit în
rîndurile PCR, cu drepturi depline. Eram deja veteran al muncii
conspirative. Tovarasii mi-au atras atentia ca eram filat de Siguranta
si, ca sa mi se piarda urma mi-au gasit un loc de ucenic la fabrica de
mobila Paliczka, din acelasi oras. Aici erau si mai multi ucenici, peste
50. Faceam propaganda în rîndul lor. Am lucrat aici pîna în 1928. Dupa
ce am împlinit 16 ani, tovarasii au hotarît sa ma întorc în satul mamei
mele adevarate, Magdalena, ca sa mi se piarda urma. Siguranta ma fila si
la Paliczka. Nici nu era prea greu sa ma gaseasca, într-un oras cu
maximum 100000 de locuitori - poate nici atît - cîti erau în Timisoara.
Mama se mutase între timp la Uroi, lînga Simeria. Avea 45 de ani.
Î. În ce consta activitatea dumeavoastra UTC?
R. Studiam literatura marxista în grup. În special "Manifestul
comunist", pe care ajunsesem sa îl stiu aproape pe dinafara. Mai tîrziu
am studiat si "Capitalul" - o carte foarte grea. Raspîndeam manifeste.
Nu stiu cine le facea. Cîntam apoi , la sedintele noastre conspirative
"Internationala", "Marseilleza", "Tînara Garda". Era frumos. Militam
pentru educarea ucenicilor. Luptam împotriva consumului de alcool, a
fumatului, a violentei , a înjuraturilor si a comportarii indecente.
Voiam sa dezvoltam constiinta de clasa în rîndul ucenicilor, si nu
numai. Voiam ca ei sa îsi petreaca timpul liber educîndu-se, formîndu-se
ca oameni, sa nu degenereze în alcoolici care mai tîrziu sa îsi bata
nevestele. Lucram înconspirativitate. Fiecare aveam un nume conspirativ.
Eu, de exemplu eram "Fosi" .
Î. Ce s-a întîmplat apoi? Ce faceati la Uroi?
R. La Uroi nu era de lucru, dar la Simeria era un atelier de mobila,
unde m-am angajat ca ucenic. Aveam 16 ani, deja mi se dadeau si bani. În
paralel urmam si liceul la seral. Am absolvit liceul în particular, cum
se spunea pe atunci , în 1929. Asta m-a ajutat , pentru ca apoi am luat
usor examenul de calfa, tot în 1929. Aveam 17 ani. Fiind calfa, puteam
sa-mi deschid propriul meu atelier de mobila. Îmi placea meseria si o
faceam cu pasiune. Dar nu aveam capital sa-mi fac propriul atelier. Mie
îmi placea sa fiu în mijlocul muncitorilor. Pe de alta parte, stiti ca
în 1929, toamna, a început criza. Se gasea greu de lucru, a luat
proportii somajul , a început sa fie greu sa-ti cîstigi pîinea cea de
toate zilele.
La Simeria era o celula de partid ce cuprindea mai mult ceferisti. Duceam si acolo activitate conspirativa.
Î. Ce stiti despre greva de la Lupeni '29?
R. Stiudestule. Greva a început în August. PCR a organizat un comitet
de ajutorare a grevistilor. Din partea CC el era condus de Vasile Luca. A
fost si la Simeria, unde l-am cunoscut. M-a impresionat forta lui si
spiritul lui de lupta. Celula noastra fusese cooptata în activitatea de
ajutorare. Nici nu e departe Simeria de Lupeni. Cutreieram zona si
colectam ajutoare pentru mineri: alimente, haine, bani.
Î. Cum v-ati descurcat în vremea crizei?
R. Greu. Am fost si somer. Tovarasii mi-au gasit însa de lucru la Arad,
Timisoara, Oradea, Cluj. Nu stateam multa vreme într-un loc deoarece
eram ocupat cu sarcinile de partid. Asa au trecut 4 ani.
În
1933, toamna, am ajuns, tot prin legaturile partidului, sa lucrez la
Bucuresti, în atelierul de mobila al lui Pantazescu, pe soseaua
Kiseleff. Apoi am lucrat la fabrica Drexler, la Malaxa si la alte
ateliere de tîmplarie. În perioada 1 noiembrie 1933 - Mai 1934 am facut
armata, cu termen redus, la regimentul 34, Oradea. Eram teterist - asa
se zicea atunci. Stagiul militar le teteristi erade un an. Pe mine m-au
trecut în rezerva dupa 6 luni pentru ca nu eram de încredere. Aveam
gradul de fruntas TR. Apoi m-am întors în Bucuresti. Din iulie '34 pîna
în iulie '37 am fost secretar de celula de partid. Instructorul meu de
partid (si lector de socialism stiintific) era tocmai Lucretiu
Patrascanu. Ati auzit de el ... Un om de o mare tinuta morala si
intelectuala.
Celula noastra de partid se ocupa de închisoare
de la Tîrgu Ocna, unde erau închisi mai multi tovarasi . Noi organizam
ceaiuri în scopul adunarii unor fonduri destinate acestor tovarasi. Le
faceam vizite si le dadeam bani. Alte sarcini pe care le-am avut: fiind
vorbitor de maghiara , eu eram omul de legatura cu MADOSZ-ul, un partid
legal controlat de PCR cu o oarecare audienta în rîndul populatiei
maghare. Aveam legaturi cu sindicatele si alte organizatii legale, unde
duceam linia partidului.
În timpul grevei ceferistilor din 1933
eu eram la Cluj, unde se desfasura o manifestatie de solidaritate cu
cei de la atelierele Grivita. M-am ocupat de colectarea de ajutoare
pentru familiile arestatilor.
Î. Cum ati ajuns în Spania?
R. Este o poveste. În iulie 1936 a avut loc rebeliunea fascista a lui
Franco împotriva guvernului legitim al Spaniei. La noi s-a facut imediat
un comitet de ajutorare a Spaniei, condus de Lucretiu Patrascanu. Toata
celula noastra de partid era antrenata în ajutorarea republicanilor. Eu
eram foarte revoltat de vestile care veneau de acolo si doream din tot
sufletul sa merg în Spania, sa lupt cu arma în mîna împotriva
fascistilor. M-a ajutat Patrascanu sa-mi vad visul cu ochii. Ne-a facut
rost de pasapoarte - mie si unui prieten, Stefan Mera. Eu eram,
chipurile, un student care voia sa mearga în iulie 1937 la Expozitia din
Paris. Aveam bani de buzunar, din fondul de într-ajutorare. Mai aveam
si adrese de tovarasi din Franta. La plecare, a fost emotionant. Ne-am
despartit de tovarasul Lucretiu Patrascanu îmbratisîndu-ne. Nu aveam
sa-l mai vad vreodata. Printre altele, el ne-a spus : Va invidiez. Îmi
pare rau ca nu pot mergesi eu. Actiunea voastra este cel mai bun exemplu
de atasament la cauza clasei muncitoare".
Din perspectiva a 60
de ani de istorie pot preciza acum: voluntarii libertatii, cei ce am
format brigazile internationale care au luptat în Spania au reprezentat
dovada ca internationalismul proletar poate sa functioneze. Voluntarii
libertatii au reprezentat patura cea mai constienta si cea mai avansata a
proletariatului si a intelectualitatii progresiste. Este o minciuna ca
noi am fi fost marionetele lui Stalin, minciuna care dureaza de 60 de
ani. A fost raspunsul nostru concret la chemarea lui Marx : Proletari
din toate tarile, uniti-va".
Chemarea aceasta este mai actuala
astazi ca oricînd. Gradul de dezvoltare actual al fortelor de productie
si a stiintei , fara precedent, asa numita globalizare" , face necesara
unirea proletariatului la o scara mondiala în perspectiva marilor
confruntari sociale care vor veni. Vor veni în mod sigur, caci actualul
capitalism, ajuns în faza fatis imperialista este zguduit de
contradictii, este perimat, este anacronic, nu are nici o solutie pentru
provocarile noului mileniu. Noul socialism va triumfa. Alternativa este
clara: socialism sau barbarie. Eu cred ca omenirea nu se va scufunda în
barbarie. Sunt optimist. Faptul ca tari precum China, Vietnam, Coreea
de Nord si Cuba continua edificarea socialismului ma face optimist.
Viitorul este al nostru, al marxistilor. Numai socialismul poate
deschide calea spre prosperitatea societatii umane, spre bunastarea
globala.
Î. Cum a putut Lucretiu Patrascanu sa va procure pasapoartele?
R. El era avocat si avea legaturi cu notarii. Dar si Partidul avea
ateliere clansdestine, banuiesc, unde se faceau documente false. Oricum,
pasapoatrtele noastre nici nu erau foarte false; doar ca nu eram
studenti în sensul obisnuit al cuvîntului.
Î. Deci ati ajuns la Paris, ca student. Ati fost asteptat? Cum v-ati descurcat în marele oras?
R. Legatura noastra de la Paris era Eugenia Lucaci (Rosa) care ne-a
asteptat la gara. Ea facea parte din comitetul de primire a
voluntarilor. Am stat în Paris doua saptamîni pîna ne-am adunat 10
români. Între timp am vizitat monumentele Parisului. Am trecut granita
clandestin, împreuna cu alti 60 de voluntari din Europa de Est pe lînga
Beziers. Pîna la Beziers am mers cu trenul, apoi am fost dusi cu
masinile la poalele muntilor Pirinei. Am trecut granita pe jos, cu
ajutorul unei retele organizate de PCF. Granicerii francezi ne-ar fi
oprit. În schimb, granicerii spanioli erau de ai nostri, comunisti,
ne-au primit cu entuziasm.Entuziasmul era contagios, ceva de nedescris.
Am stat la Figueiroas, o localitate din Pirinei o saptamîna, pîna cînd
ne-am adunat cîteva sute de persoane din toata Europa, ba chiar si din
America. Îmi aduc aminte cu nostalgie atmosfera înaltatoare de
solidaritate internationala din acea saptamîna. Toti locuitorii ne
iubeau. Si noi pe ei. Am plecat apoi la Albacete, la centrul de primire
al voluntarilor. Cîteva ore de mers cu trenul. În gari, spaniolii ne
faceau manifestatii de simpatie. Asemenea entuziasm revolutionar nu
aveam sa mai vad. Au fost clipe unice, de neuitat. O mai fi posibil si
acum asa ceva?
Am facut instructie trei saptamîni la Casas Ibanez. De acolo am plecat, 15 romîni, spre front.
Î. Pe care front?
R. Pe frontul din Aragon. Am ajuns la Samper de Calanda unde batalionul
Balcani - Diacovici" era în refacere, dupa ce suferise pierderi cu o
luna înainte. Acolo l-am întîlnit pe Mihai Burca. El venise de 7 luni
împreuna cu fratele lui , Constantin Burca. Erau amîndoi ceferisti din
Pascani. Din pacate, fratele lui, Costica, murise cu ceva vreme înainte
de a veni noi, ucis de un glont pe malul Guadalquivirului, pe lînga
Cordoba. Printre conducatorii voluntarilor români mi-l amintesc si pe
Petre Borila, cu care am si o fotografie (nu numai cu el,am o fotografie
cu noi toti 15 din Compania de mitraliere româneasca") . De fapt acesta
era titlul, desi restul de 80 de camarazi erau spanioli. Bineînteles ca
am devenit automat membru al PC Spaniol.
Î. Ce nume de camarazi va mai amintiti?
R. StefanMera, cel cu care am plecat din România. Apoi Mihai Dobreanu
si comandantul companiei, Mihai Burca. Apoi Stefan Meghei, Horia
Moldovan, Serghei Sevcenco, Grigore Sevcenco, Edmund Hirsch, Anghel
Haralambie, Spelivoi, Nicolae Moraru, Francisc Wolf (Boczkor). Ultimul
este un erou al rezistentei franceze.
Î. Mai traieste cineva din Compania Româna de Mitraliere?
R. Nu, numai eu.
Î. Cînd si unde ati primit botezul focului?
R. În septembrie 1937, pe frontul din Aragon. La Fuentes del Ebro. La
11 octombrie 1937 a început a doua faza a bataliei de la Zaragoza, în
zona Jaca din Aragonul de nord si la noi, la Fuentes del Ebro. Nu am
reusit victoria, din pacate. Desi s-au înregistrat ceva succese locale,
lipsa de rezerve a împiedicat dezvoltarea succeselor. Apoi batalionul
nostru Diakovici" s-a transformat în batalion de soc. Am participat la
lupte grele în maimulte locuri. În noiembrie luptam la Teruel , unde am
participat la respingerea contraofensivei fasciste. În decembrie 1937 am
am fost transferat pe frontul de sud vest, în Extremadura Am luptat la
Almaden , unde aveam de aparat minele de mercur de fascisti. În martie
1938 am fost trimisi de urgenta înapoi pe frontul din Aragon unde
fascistii lansasera ofensiva de primavara. Au murit atunci multi de ai
nostri. În luptele grele din zona Monroyo - Morella - Pobleta au cazut
Stefan Megheri, Mihai Dorneanu iar tovarasul cu care plecasem în Spania,
Stefan Mera, a fost ranit si luat prizonier. În aprilie 1938 a trebuit
sa ne retragem prin lupta. Un ofiter spaniol a organizat puncte de
rezistenta pe soseaua care serpuia prin munti. Pe acea sosea înaintau
fascistii. Noi deschideam focul din zone fortificate natural pentru a le
opri înaintarea. Ne retrageam luptînd.
Eu, împreuna cu alti
trei români (Moraru Nicolae, Sas Dragos si Demeter Juliu) am ajuns apoi
la Castellon, pe malul marii. Fascistii ajunsesera si ei la mare în zona
Vinarroz si taiasera Spania republicana în doua: Centrul si Estul. Noi
nu ne-am putut întoarce la batalionul nostru, care era în partea
cealalta, în Centru. Ne pomenisem în Est. Ne-au dus apoi lînga Barcelona
, pe malul marii, unde aflasem ca stationa regimentul de artilerie Roza
Luxemburg". O fi fost el regiment de artilerie, dar nu avea tunuri.
Tunurile trebuiau sa vina dintr-o zi într-alta. Nuau mai venit, le-au
oprit francezii la granita. Era septembrie '38. Asa credeau francezii ca
o sa-l îmblînzeasca pe Hitler. Pe atunci am auzit si de tradarea de
catre Vest a Cehoslovaciei, la Munchen.
Asta se numea politica
de non-interventie a Occidentului. Hitler si Mussolini nu au tinut seama
de ea si au continuat sa înarmeze pe fascisti.
Î. Parca pw acolo era si Luigi Longo, secretar al PCI. L-ati cunoscut?
R. Da. El era unul dintre organizatorii Brigazilor Internationale. Mai
era si Andre Marty din Franta. Acesta ne solicita mereu rabdare, uite
acusica vin si tunurile ...
Î. Ce ati facut vazînd ca nu mai vin tunurile?
R. În Iulie 1938 a început ofensiva de pe Ebru a trupelor republicane.
Ne strînsesem 6 români care am trecut Ebrul în august 1938, sub focul
fascistilor si am cerut sa fim primiti în grupul de artilerie Ana
Pauker". Daca tot ne instruisem ca artileristi ...Am fost primiti si
repartizati la bateria Tudor Vladimirescu". Acolo l-am cunoscut pe Vida
Geza, poate ca ati auzit de el, un sculptorcunoscut. Am luptat în acea
baterie pe frontul din zona Sierra Cabals pîna pe 23 septembrie, cînd am
fost demobilizati. Se desfiintau brigazile internationale în urma unor
acorduri cu, daca nu gresesc, Liga Natiunilor. Asa voiau democratiile"
occidentalesa faca pace în Spania. Acesta a fost si norocul lui Franco.
Guvernul spaniol a hotarît sa fim retrasi din lupta.
Î. Cînd ati plecat din Spania?
R. În ultimul moment. Am stat în Catalonia cazat la Camp de Vanul. În
noiembrie 1938 guvernul spaniol a organizat despedidas" - festivitati de
despartire de voluntarii libertatii. A fost emotionent. Poporul spaniol
ne iubea. Eu însa nu am vrut sa plec. Am luptat pîna în ultima clipa
contra fascistilor. Prin pilele" mele am fost primit în armata regulata
spaniola (aflata în mare criza de recruti!) si am trecut granita
franceza la 9 februarie 1939 , în urma unor grele si demoralizatoare
lupte de retragere. Eu am protejat multi civili spanioli care se
refugiau în Franta. Deja se refugiasera acolo peste jumatate demilion de
republicani. Francezii le-au facut însa o primire inumana, de trista
amintire. Republica spaniola a capitulat le 15 martie 1939. Chiar la
aceeasi data Hitler mai primise un cadou: Cehia devenea provincie
germana iar Slovacia un stat fascist.
Î. Din nou în Franta. Acolo ati putut sa mergeti unde vreti?
R. Nici vorba. Luptatorii brigazilor , dar si republicanii spanioli, au
fost închisi în lagare de concentrare. Nu numai: chiar si refugiati
civili au fost internati în lagare. Aminititi-va: dupa desfiintarea
Cehoslovaciei, ce o mai fi fost în capul anglo - francezilor de se
purtau asa de rusinos?
În ceea ce ma priveste, eu am fost
internat în lagarele Saint Ciprien, Gours, Argelet sur Mers si Vernet.
Am stat în lagar în perioada februarie 1929 - martie 1941. Doi ani!
Începutul razboiului m-a gasit la Argelet sur Mere. Apoi am ajuns
detinut în Germania.
Î. Cum asa? Lagarele erau în zona ocupata?
R. Nu, erau în zona libera. Franta libera, administrata de Petain. Capitala la Vichy.
Lucrurile s-au petrecut asa: în ianuarie 1941 francezii au hotarît sa
ne mute de la Argelet la lagarul Vernet. Atunci partidul a hotarît sa
distrugem toate actele si sa evadam. Eu , împreuna cu alti doi camarazi,
am sarit din tren cu putin înainte de Toulouse cu intentia de a ajunge
la Paris , unde aveam adrese si legaturi.
Î. Interesant! Din Franta Libera voiati sa evadati în zona ocupata de germani!
R. Franta era libera numai în aparenta. Era acelasi lucru.
Ne-am distrus actele si am trecut linia de demarcatie pe lînga
Moulaine. Cu mine mai era un tovaras din Timisoara, Mauriciu Spitz.
Mergeam pe jos si ne feream dar tot ne-au prins jandarmii germani care
credeau ca suntem imigranti ilegali care voiam sa muncim la negru la
Paris. Pentru asta nu era cine stie ce pedeapsa. Am scapat ieftin, cu 6
saptamîni de arest la închisoarea din Moulaine pentru trecere
frauduloasa a frontierei". În celula eram 35 detinuti, arestati toti
pentru acelasi lucru. Nu era ceva neobisnuit: în zona ocupata se traia
mai bine ca în cea libera.
Unul dintre detinuti, francez, ne-a
recunoscut ca eram luptatori din Spania, dar nu ne-a tradat! Mai mult,
faptul acesta ne-a facut simpatici celorlalti detinuti, care nu se prea
omorau de dragul fascistilor. S-a creat o miscare spontana,
înduiosatoare, de simpatie fata de noi. Asta ne-a ajutat fizic. Mîncarea
era putina si slaba, dar francezii primeau pachete si ne dadeau si
noua, cu priviri complice.
Am iesit din închisoare în
februarie. Autoritatile germane ne-au dus înapoi la granisa si ne-au
facut vînt în Franta Libera. Sa facem ce om sti, nici macar nu s-au
obosit sa ne predea autoritatilor franceze.
Ne-am facut alt
plan: sa încercam sa fugim în Elvetia. Dupa trei zile ne-au prins
jandarmii francezi si bne-au expediat la lagarul de la Vernet, exact
acolo de unde voiam noi sa fugim! Unde era destinatia noastra cu doua
luni în urma! Vedeti , ironia soartei...
Nu am stat multa vreme
la Vernet. În iulie, autoritatile franceze au selectat dintre noi o
parte , meseriasi, li ne-au trimis la Paris, cu escorta. Eu eram calfa
de tîmplar, asa ca am fost selectat. La Paris, autoritatile germane
ne-au trimis la munca în fiferite locuri. Eu, împreuna cu un iugoslav,
un polonez, doi unguri si doi bulgari am fost trimisi la Chemnitz
(fostul Karl-Marx-Stadt) la o fabrica de frigidere, numita fabrica
Haubold. Nu eram liberi, dar nici detinuti. Eram ceva intermediar.
Eu lucram la turnatorie, la sectia de lazi frigorifice.
La fabrica aceea lucrau vreo 3000 muncitori. Noi aveam un regim
special. Eram cazati în întreprindere, într-un fel de camin împrejmuit
cu sîrma ghimpata. Paziti de politisti. Curios: sîmbata si duminica
aveam voie sa mergem în oras sa ne plimbam!
Împreuna cu mine mai erau noua voluntari din Spania.
Î. Ciudat! De ce va dadeau liber sîmbata si duminica?
R. Eu cred ca voiau sa vada cu cine ne întîlneam. Sunt sigur ca
Gestapoul era pe urmele noastre. Poate voiau sa prinda si antifascisti
gemani. Dar noi eram foarte prudenti.
Mîncam într-o cantina
uriasa, cu mii de locuri. Noi, cei 9 spanioli aveam masa noastra
separata. Pentru a fi izolati de ceilalti. Dar nu a fost asa. În scurt
timp toata lumea stia ca noi luptasem în Spania. Am simtit si în
Germania solidaritatea minunata a clasei muncitoare. Concret. Pe noi ne
platea cu 60 marci/luna si cartele de alimente pentru munca grea. Pentru
noi astia erau bani! Mîncarea costa cîtiva pfennigi, dar problema era
ca nu puteai s' o procuri fara cartela. Noi însa devenisem asa de
celebri încît macelarii ne vindeau mezeluri si carne fara cartela! Nu
sunt sigur ca va dati seama ce era asta! Poate ca facea macelarul de
care va zic asta cu toti cei de la Haubold? Nu, macelarul ne întreba
daca nu suntem noi aia de la Haubold , ne lua cartela, se facea ca ne
taie din ea si ne dadea ce voiam fara cartela! Si acum, la 60 de ani
dupa, ma emotionez cînd îmi aduc aminte. Oamenii sunt buni peste tot, nu
conteaza nationalitatea...
Î. Cît timp ati stat la Haubold?
R. Pîna în decembrie 1941. Atunci am evadat. Noi de gîndeam sa evadam înca de la început, dar nu aveam bani.
Am aflat ca la vreo 70 km de Chemnitz mai era un lagar de munca unde
erau internati multi din Brigazile Internationale. Printre ei se aflau
Laszlo Rajk si Ion Mutulescu. Prin iunie 1941 (nu începuse razboiul
antisovietic!) voluntarul maghiar Hoch Joszef a înselat vigilenta celor
ce ne pazeau si mi-a cumparat un bilet dus-întors pîna la lagarul
respectiv, al carui nume îmi scapa. Era duminica. Am intrat fara
probleme în lagar si m-am întîlnit cu cei doi. Le-am spus de intentia
mea de a evada. Cei doi au avut încredere în mine si mi-au relatat
despre altii care evadsera deja. Lucrul era fezabil. Mi-a dat legaturile
lui conspirative pe care le-am memorat temeinic.
Voiam sa
evadez împreuna cu alti doi tovarasi maghiari, Hoch Joszef si Kerekes
Ferenc. În afara de noi trei nimeni nu mai stia de plan, nici ceilalti
spanioli".
Am socotit ca cea mai favorabila perioada de evadare
ar fi sarbatorile craciunului. Oamenii aveau liber si se deplasau de
acolo - acolo cu toate mijloacele de transport. Aveam asupra noastra
legitimatii ca lucram la fabrica Haubold. Armatele hitleriste erau în
plina ofensiva, erau siguri de victorie, asa ca vigilenta lor nu era
foarte treaza. Milioane de oameni lucrau în Germania, se duceau a-si
vada familiile, era greu sa arestezi pe cineva în acea perioada. Într-o
Duminica dimineata am luat trei bilete de tren pîna la Dresda. Acolo
ne-am dus la un tovaras recomandat de Rajk Laszlo, care ne-a îndrumat
mai departe. Era bucuros sa ne ajute. Ne-a cumparat trei bilete de tren
pîna la Budapesta. Ne-a îndrumat ca înainte de granita cu Ungaria sa ne
dam jos din tren si sa trecem frontiera clandestin, îndrumati de o
persoana de încredere. Asa am si facut. La punctul de frontiera
Hegyeshalom ne-am dat jos si am trecut granita noaptea, cu ajutorul
tovarasului indicat. Am mers pe jos aproape o noapte întreaga orbecaind
prin bezna. Am ajuns la prima statie unde am asteptat primul tren catre
Budapesta.
Ghinion! Dupa vreo ora de asteptare a aparut politia
de frontiera maghiara care ne luase la ochi. Le-am aratat legitimatiile
de la Haubold. Faptul ca nu aveam pasapoarte era suficient sa ne
aresteze. Norocul nostru a fost ca nu stiau germana. Le-am zis ca mergem
acasa de sarbatori, si noi, ca oamenii, ca era Craciunul si consulatul
maghiar era prea ocupat sa ne puna viza pe pasaport, care ramasese
acolo, la consulat, ca sa ne înteleaga si ei ca sunt tot unguri ca si
noi. Nu am mai putut sa asteptam , ar fi durat saptamîni întregi, ratam
Craciunul , nu ne vedeam familiile, ce mai, i-am vrajit. Mii de unguri
normali erau pesemne în situatii similare. I-am mai atins si cu 50 de
marci asa ca ne-au lasat în pace. Mai mult, ne-au dat o informatie
pretioasa: cum ajungem la Budapesta, ne-au învatat ei sa ne prezentam de
urgenta la politie sa ne punem actele în ordine. Altfel am putea fi
arestati la orice razie.
Am rasuflat usurati deabia dupa ce a
venit trenul. În gara ne asteptau sotiile lui Hoch si Kerekes. Ele
fusesera anuntate de legaturile lui Rajk de noi. Au stat bietele femei
în gara trei zile, cu sufletul la gura, verificînd toate treburile de la
Viena daca nu cumva barbatii lor erau acolo ...
Cei doi au
plecat acasa cu sotiile iar eu am fost cazat în cartierul Csepel, vechi
bastion comunist la un tovaras de încredere. Am devenit automat membru
în partidul comunist maghiar.
Î. Laszlo Rajk nu este cel care avea sa fie executat în 1950 ca agent titoist"?
R. El. Nu era nici un fel de titoist, era un tovaras extraordinar. Un
om de o imensa cultura, vechi activist marxist, vasta experienta
revolutionara, devotat pîna la sacrificiu cauzei, un om modest, iubit de
toti. Spre deosebire de Matyas Rakosi, un antipatic si un lingau.
Î. Eu tot nu înteleg ce fel de lagar era acela daca va puteati întîlni cu Rajk oricum..
R. Rajk nu era chiar la închisoare. Regimul lui era asemanator cu cel
al nostru. Era detinut la un lagar de munca. Pe atunci nazistii erau în
ofensiva, îi subapreciau pe comunisti, nu le era frica de ei.
Adevaratele lagare de concentrare, de care ati citit prin carti au
început mai tîrziu.
Duminica Rajk avea li el liber. El se ocupa în lagar cu munca agricola. Varza, cartofi, ma rog..
Î. Dar de ce l-ati cautat pe Rajk? Nu puteati fugi si fara el?
R. Ba puteam, dar nu aveam retea. El mi-a dat reteaua lui. Nume, adrese...
Î. Ciudat mi se pare ca avea încredere în dv. Puteati fi un agent al Gestapo-ului..
R. Ne stiam din Spania si din lagar. Eu vorbesc fluent maghiara si
faceam legatura între comunistii români si cei maghiari. În plus, avea
încredere în Mutulescu, care avea încredere în mine. Se crease un spirit
de corp.
Î. De unde aveati bani unguresti?
R. Aveau cei doi unguri cu care fugisem.
Sa continui.
Cei doi tovarasi mi-au gasit cazare în cartierul muncitoresc Csepel.
Prin reteaua PC Ungar (al carui membru devenisem) mi-au facut rost si de
acte. În CC al PCU erau multi fosti luptatori din Spania , între care
si fratii Tompa. Budapesta era plina de muncitori fara acte în regula,
asa ca prea îmi era frica sa fiu arestat. Am luat trenul si am plecat la
Cluj, pe atunci în Ungaria. Era ianuarie 1942. Cînd m-au vazut, tata si
mama Eva au izbucnit în plîns. Tata se casatorise a treia oara, cu o
românca iar mama Eva se recasatorise si ea cu un comunist. Nu ne mai
vazusem de 8 ani. Mama Eva era foarte mîndra de mine. Educatia pe care
mi-o daduse asi arata roadele.Am învatat-o cîntecele revolutionare din
Spania. Cînd o vizitam începeam sa cîntam amîndoi acele cîntece
minunate. Si astazi le mai stiu: No pasaran", Al paso del Ebro", Bandera
rossa"...
Î. Dar mama adevarata, Magdalena?
R. Cu ea
nu aveam cum sa ma întîlnesc. Ea se mutase la Deva, în România. Era greu
sa treci din Ungaria în România. Pentru mine era chiar imposibil caci
în 1941 mi s-a retras cetatenia româna. Se aflase ca sunt comunist. Eva
si tata activau în rezistenta antifascista. Chiar si eu, venisem cu
sarcini de partid în Cluj. M-am încadrat în miscarea locala de
rezistenta.
Î. Ce ati lucrat la luj?
R. Lucram pe la
diverse ateliere de tîmplarie. Numai ca dupa un an, în ianuarie 1943 am
fost arestat. S-a întîmplat la o razie. Actele mele nu erau în regula.
M-au dus la Baia Mare si m-au încadrat într-un batalion disciplinar.
Compania mea disciplinara a fost trimisa la Tasnad. Din aceasta companie
aproape toti erau antifascisti. Am fost cazati într-un grajd aflat în
constructie, paziti de o suta de gradati jandarmi. Seful lor era un
colonel. Traiam într-o continua groaza de tortura. Erau foarte cruzi. As
zice ca erau rafinati în cruzimea lor. Aveau tot felul de mijloace de
constrîngere. Ne faceam nevoile într-un santulet, în grajdul acela, ca
animalele. Mizeria se scurgea într-o groapa de var. Dormeam pe pamîntul
gol si ne încalzeam unii pe altii. Nu aveam nici un fel de mijloace de
igiena. Mîncarea era putina si proasta. În cinci luni de zile, cît am
stat acolo, au murit trei de-ai nostri. Eram lipsitide orice legatura cu
lumea exterioara.
Totusi, moralul era ridicat. Traiam o viata
cultural - politica - ideologica intensa. Majoritatea eram marxisti,
membri de partid pregatiti ideologic pentru asa ceva. Analizam toate
fenomenele sociale prin prisma materialismului dialectic si istoric. În
iunie 1943 am fost dusi sub paza severa la Szentkiraly Szabadsag lînga
lacul Balaton, unde se construia un aerodrom. Aici era mai bine. Eram
cazati în baraci încercuite cu sîrma ghimpata, cu consemn special de a
fi izolati de restul muncitorilor. Era însa vara.
Î. Tatal si Eva au fost arestati si ei?
R. Nu atunci, ci în martie 1944 dupa lovitura de stat fascista a lui
Szalassy. Atunci a început adevarata teroare în Ungaria. Pe atunci însa
eu eram pe front.
Î. Pe front? Aveau încredere în voi?
R. Da, pe front. Întregul detasament disciplinar , cu aceiasi jandarmi
si acelasi colonel au fost trimisi în septembrie 1943 pe frontul
ucrainian, la munca fortata. Am suportat rigorile iernii oribile 1943 -
1944 în Ucraina. Eram folositi la treburile mai grele si periculoase,
printre altele noi încarcam si descarcam munitia în linia întîia si a
doua de foc.
Î. Pai nu erati companie disciplinara?
R.
Ba da. Noua nu ni s-au dat arme, normal. Misiunea noastra era sa ducem
munitie în linia întîia. Am ajuns pîna aproape de Harkov, unde luptau
cele cîteva divizii maghiare. Am vazut cum SS-istii germani si jandarmii
maghiari au distrus orase si sate, maltratînd cu salbaticie populatia.
Apropo de munitie. Sa stii ca o sabotam cum puteam.
Î. Cum adica?
R. Cînd nu ne vedea nimeni, desurubam focoasele. Cu riscul vietii.
Oricum, eu nu mai credeam ca scap. Nici unul dintre noi nu mai credea.
Am încercat sa luam legaatura cu partizanii. Dar pe acolo erau mai mult
vlasovisti, stii care, aliatii nemtilor, armata lui Vlasov. Astia erau
mai salbatici ca ajndarmii unguri.
Î. Ce localitati mai tineti minte?
R. Kiev, Harkov. În Kiev am fost cazati în ghettoul evreiesc care era
cu sîrma ghimpata. Am vazut acolo scene îngrozitoare. Gropi comune cu
oameni înca în viata. Noi eram companie disciplinara: 100 de oameni
dezarmati escortati de 100 de jandarmi. Încarcam si descarcam munitie.
Asta am facut în perioada septembrie 1943 - iulie 1944.
Atunci,
în iulie a început retragerea noastra. Eu am fost luat prizonier la
Nadvorna , pe 24 iulie, exact cînd împlineam 32 de ani. Si acum, eu nu
zic: am fost luat prizonier, ci am fost eliberat". Eram liber! Vreau sa
va spun ca eu si alti cîtiva tovarasi am evadat cu o zi înainte, pe 23
iulie. Se produsese ofensiva sovietica de la Colomeea. Asemenea lucruri
nu se uita.
Ofensiva a început la 30 km de Nadvorna, în Ucraina
subcarpatica. La 23 iulie jandarmii ne-au aliniat la marginea satului
pentru a ne încolona si a ne retrage sub escorta. În frunte era
colonelul. Deodata pe sosea s-au auzit împuscaturi. Jandarmii din spate
si din flacuri au intrat în panica si au luat-o la fuga. A ramas
compania descoperita. Unii dintre noi am profitat de ocazie si ne-am
ascuns în lanul de grîu din apropiere. Era grîu frumos, înalt sau parca
era secara, ca prea era înalt si verde. Mergînd tîrîs am ajuns la casa
unui taran care ne-a gazduit în pivnita. A doua zi dimineata, în chiar
ziua mea de nastere, taranul a veni si ne-a spus ca în fata portii lui e
un tanc sovietic cu servantii lui. Am fugit în strada, nebuni de
fericire. Scapasem! I-am îmbratisat, mi se pune si acum un nod în gît
cînd îmi aduc aminte..
Între timp a sosit un copilandru, un
locotenent de la comandamentul de operatie , în control. Ne-a dus la
comandament , unde se gasea un maior care stia franceza. I-am spus cine
suntem, comunisti , prieteni. Acest maior i-a propus colonelului, care
era comandantul unitatii sa ma trimita la Cernauti, unde tocmai se forma
regimentul Tudor Vladimirescu". Comandantul nu a fost însa de acord,
motivînd ca era prea periculos (erau cam 150 km, dar nu se putea merge
în linie dreapta, e zona muntoasa) , putem fi împuscat pe drum. Dar mi-a
propus altceva. Ei tocmai capturasera 3000 de prizonieri germani si
unguri si nu aveau disponibilidecît 3 soldati pentru escorta. Ne-a
propus noua, evadatilor, sa îl ajutam cu aceasta sarcina. Ca sa vezi, am
ajuns din prizonier temnicer - ca sa zic asa. Bineînteles ca nu ni s-au
dat arme. Noi ajutam pe cei trei soldati înarmati din escorta. Pîna la
tren erau vreo 40 km, pe care i-am facut pe jos. Trecînd pe lînga o
mlastina, am descoperit ca trei soldati germani evadasera. Imediat am
anuntat lipsa lor iar cei trei soldatui au pornit în cautarea lor. I-au
adus înapoi dupa jumatate de ora. Saracii, în cehal erau! Nu aveau pe
unde sa fuga, se puteau îneca în mlastina aia. Uite ca cei trei rusi au
fost oameni buni. Puteau sa-i împuste si nu au facut-o. Nici macar nu
i-au batut. Dar le-am tradus avertismentul : data viitoare vor fi
împuscati. Nu a existat nici o data viitoare".
Am continuat
drumul fara alte evenimente si am ajuns la o garnitura de tren care ne-a
dus la Zaporojie, unde era lagarul. Avea o capacitate de 10 000
prizonieri.
M-am înteles bine cu prizonierii. Eram modest, nu
faceam pe seful, nu urmaream razbunare. Acolo erau si jandarmii care ne
pazisera pe noi. Ne-am purtat omeneste cu ei. Ajunsesem destul de mare
în lagar. Un maior m-a interogat si mi-a spus asa: daca vreau, pot sa ma
consider liber si sa ma duc la Cernauti, unde se forma divizia TV. Dar
el crede ca sunt mai util în lagar, fiind eu un comunist constient. Asa
ca ei, conducerea lagarului, ma roaga sa îi ajut în educarea
antifascista a prizonierilor. Bineînteles ca am acceptat.
Lagarul era cu autoconducere. Eu, cunoscînd multe limbi straine, am
devenit seful cu propaganda. Lagarul avea o biblioteca avînd literatura
si propaganda marxista în 6 limbi: germana, rusa, maghiara, româna,
franceza si spaniola. În afara de rusa (pe care am învatat-o acolo )
cunosteam toate aceste limbi.
Cum functiona autoconducerea?
Lagarul avea cantina, terenuri de sport, sala de cultura. Prizonieii
si-au ales un comitet de gestiune si organizare în acre au intrat
specialisti. Bucatari, gestionari, mecanici de întretinere - toti erau
dintre noi.
Pe lînga functia de sef al propagandei, am avut si
alte functii. Am lucrat în ele în perioada august 1944 - noiembrie 1948,
cînd lagarul s-a desfiintat.
Îmi placea. Mi-am îndeplinit
sarcinile cu devotament, ca un marxist constient. Am dus o activitate
consecventa, revolutionara, comunista. Prin purtarea mea modesta mi-am
cîstigat simpatia prizonierilor. Viata prizonierilor se desfasura în
conditii cît de cît normale. Cei ce ieseau la munca voluntara primeau
supliment de mîncare. Ce vrei? Nici afara nu era mai bine. Noi,
prizonierii, traiam mai bine ca destui sovietici. Era dupa razboi,
foamete. Conducerea lagarului , comandantul, nu se amesteca în viata
prizonierilor. Nu zic ca din lagar au iesit 10000 de comunisti convinsi,
dar cîteva mii tot au iesit. Era un lagar model.
Comandantul
se sfatuia mereu cu mine cum sa facem ca sa mearga treaba bine. Erau
acolo germani, maghiari dar si ceva români din Ardealul ocupat care
luptasera în armata horthista. Nu era vina lor.
Ei bine, m-am întors în tara în 23 noiembrie 1948 împreuna cu alti 500 de propagandisti; unii din ei chiar din lagarul nostru.
Î. Mi-ati spus mai înainte ca tata si mama Roza fusesera executati de fascisti în 1944. Cînd ati aflat asta?
R. În 1948, dupa întoarcerea în tara. Fac o paranteza. Între 1942 -
1943 , pe cînd eram la Cluj, nu numai tata si mama Eva erau în
rezistenta antifascista ci si prima mea sotie, David Herta. De la ea am
avut o fetita, Mariana. Eu îi spun sotie desi nu eram casatoriti legal.
Nici nu aveam cum, ca nu aveam actele în regula. Am iubit-o foarte mult.
În acelasi an nenorocit, 1944, în aprilie , a fost si ea arestata si
trimisa la Auschwitz împreuna cu nou nascuta Mariana. Au murit amîndoua.
Probabil gazate. Nu am aflat niciodata. Herta mai avea doi copii,
dintr-o casatorie anterioara. Au fost ucisi toti patru ...Dupa lovitura
de stat fascista a lui Szalassi din martie 1944.
Lucrurile
astea le-am aflat dupa ce m-am prezentat la CC al PMR. Imediat m-am dus
la Cluj unde am întîlnit-o pe a treia sotie a tatalui meu, românca. De
la ea am aflat cum a murit tata si mama Eva.
Î. Ce se mai poate
spune? Tragediile istoriei... Ce impresii ati avut cînd v-ati reîntors
în tara? De fapt dumneavoastra puteati sa va stabiliti si în Ungaria, nu
neaparat în România.
R. Eu ma consider un internationalist.
Sunt la fel si maghiar si român. Soarta a vrut sa-mi desfasor
activitatea comunista unde era nevoie mai multa de mine. Si asta s-a
întîmplat sa fie în România. Pe de alta parte, pîna în 1941 eram
cetatean român. Cetatean maghiar nu am fost niciodata cu acte în regula.
Acum am si cetatenia spaniola, dar asta e o alta poveste
Î. Cum adica cetatenie spaniola?
R. Foarte simplu. În 1996 guvernul socialist al lui Felipe Gonzales a
dat o lege prin care fostii luptatori din Spania, indiferent de tabara
în care au luptat, primesc automat cetatenie spaniola. Am folosit si eu
acest prilej. Am fost atunci în Spania, ne-am întîlnit ce mai ramasese
din vechii luptatori pentru libertate. Români mai suntem doi: eu si
unul, Florescu, a fost el ministru pe la chimie.
Sa revin însa
la impresiile mele din România. Republica Populara Româna mi-a facut o
impresie buna. De la trecerea granitei, la Ungheni , primul meu drum a
fost la comitetul central al PMR. M-au întîmpinat cu caldura. De la acei
tovarasi am aflat ca mama mea naturala, Magdalena se mutase la Arad.
Dupa ce am fost la Cluj sa ma reculeg în amintirea tatalui meu si al
mamei Eva , m-am dus la Arad, la mama. Revederea a fost emotionanta. Cum
mi-au dat casa , am adus-o pe mama în Bucuresti si a stat cu mine. Din
1949 pîna în 1970. Mama a stat lînga fiul ei ultimii 21 de ani din
viata, asa cum se si cuvine. A murit în 1970, la 88 de ani. Am
incinerat-o la crematoriu.
Î. Pe cine apreciati mai mult din CC?
R. Omul pe care l-am respectat cel mai mult a fost Vasile Luca. Am stat
în concediu jumatate de an, pentru rezolvarea situatiei familiale .
Vasile Luca mi-a aranjat sa lucrez din 1 iunie 1949 la MAI, directia
generala, la cadre. Seful meu direct era Teohari Georgescu. Sa nu
credeti propaganda dusmanoasa contra lui. Era un comunist devotat cauzei
clasei muncitoare.
Î. Ce grad ati avut?
R. Am primit
gradul de maior. Ca functie, însa echivala cu cea de general locotenent.
Sarcina mea era echivalenta cu cea a unui director de cadre (acum i-ar
zice human resources, nu? ) Ce aveam de facut? Pai trebuia sa caut
oameni de încredere care sa conduca diverse departamente. Trebuiau
înlocuiti vechii sefi ai departamentelor de jandarmi, majoritatea niste
reactionari. Ca functie, ce faceam eu corespundea uneia de general. Toti
sefii de departament din MAI erau în nomenclatorul meu.
Î. Inclusiv sefii de închisori?
R. Inclusiv. Dar de ce te intereseaza? A, poate vrei sa ma întrebi
despre crimele comuniste" si atrocitatile " facute prin închisori. Sa
stii ca ordinele erau ca detinutii sa fie tratati cu omenie. Sa nu crezi
în prostiile din Memorialul Durerii".
Î. Sigur ca nu cred. Am
vazut cîteva episoade care m-au umplut de greata. Propaganda imbecila.
Sa revin, însa. Cînd s-au desfiintat jandarmii?
R. Nu mai stiu.
Înd am ajuns eu în tara parca nu mai erau jandarmi, erau trupe de
securitate. Eu înlocuiam oamenii compromisi cu oameni de încredere.
De la început mi-am dat seama ca eram un ghimpe în ochii lui Gheorghiu
Dej, care nu m-a putut suferi niciodata. La sedinta de birou CC din
toamna lui 1949 s-a hotarît colectivizarea. Eu, bazat pe experienta URSS
am vrut sa nu se mai repete greselile de acolo si am propus sa nu se
atinga nimeni de pamîntul mijlocasilor si saracilor. Sa se faca mai
întîi ferme model pe pamîntul statului,luat de la mosieri si sa se faca
statiuni de masini si tractoare. Vazînd taranii avantajele cultivarii
mecanizate a pamîntului, s-ar fi înscris voluntar în CAP-uri, nu s-ar
mai fi facut abuzuri.
Î. Nu înteleg.
R. Ce nu
întelegi? Erau atunci doua tendinte. Prima era sa se faca GAC-uri în
primul rînd cu taranii mijlocasi si saraci. A doua era sa se faca la
început ferme model pe pamînturile statului plus SMT-uri cu care am fi
atras taranii în GAC. Noi eram împotriva colectivizarii fortate. Spun
noi" pentruca asta era si pozitia Anei Pauker, a lui Vasile Luca si
Teohari Georgescu. Asta a fost deviatia" noastra de dreapta.
Î. Ati cam încurcat-o. V-ati nimerit în banda antipartinica Luca-Pauker. În ce relatii erati cu Gheorghiu Dej?
R. Nu a fost nici o banda antipartinica. Erau tovarasi adevarati,
loiali cauzei clasei muncitoare. Cu Gheorghiu Dej v-am mai spus o data
ca nu eram în nici o relatie. Nu ma simpatiza. Era un nationalist.
Î. Ce functie aveati în PMR?
R. Eram în nomenclatorul CC , cu functii de raspundere. Eu verificam
sefii de securitate si granicerii. Am avut relatii nu prea prietenesti
si cu Directia Politica a Armatei, unde seful era Nicolae Ceausescu. El
era facut general, desi nu facuse armata. M-am dus la el pentru dosare
de partid pentru munci de raspundere. La început m-a primit cu
ostilitate. Eu îi propuneam în asemenea munci de raspundere în primul
rînd pe cei din divizia Tudor Vladimirescu", pentru ca erau tovarasi de
încredere.
I. Dar cei din Horia, Closca si Crisan"? Ei nu erau
de încredere? Am avut un coleg, Masleanca, un basarabean care venise în
tara cu aceasta divizie. A avut noroc ca nu l-au trimis înapoi, în
Basarabia..
R. Erau mai putini. Cei din TV" erau mai curati si
mai multi. Le cautam originea, sa fie muncitori sau tarani saraci ori
mijlocii. Sa nu fie progenituri de chiaburi sau reactionari. Era
important. Ca sa revin la Ceausescu: la început m-a tratat de sus,
venise un alogen sa-i încalce teritoriul. Am vazut de la început ca era
incult , bîlbîit si complexat. Trebuia sa îl menajez, deoarece aveam de
lucrat cu el, pe care Dej îl prefera. Sunt sigur ca era comunist numai
de forma, ca în casa mai tinea icoane. A trebuit sa fiu diplomat. Îi
ceream parerea la fiecare dosar si ma prefaceam foarte interesat de ea.
Asta l-a înmuiat: îi placea sa fie bagat în seama. Relatiile noastre au
fost pe toata perioada 1950 - 1954 relatii normale, de lucru. Chiar si
glumea cu mine iar eu rîdeam la glumele lui. Mergeam împreuna pe teren
sa vad cum îsi îndeplinesc datoria loctiitorii politici.
Î. Ati spus ca Gheorghiu Dej era nationalist?
R. În 1952, în decembrie a pus la cale ceea ce s-a numit lichidarea
grupului deviationist de dreapta". Sa fim seriosi. Atunci a fost
înlaturarea detasamentului comunist adevarat de la conducerea PMR. O
prima lovitura data marxismului. De atunci a început degenerarea
partidului. A început dictatura personala si cultul personalitatii
primului secretar. De acolo s-a inspirat si Ceausescu. Daca Gheorghiu
Dej a putut, el de ce nu ar putea?
De aceea zic eu ca pentru
cauza comunista, Gheorghiu Dej s-a comportat ca un reactionar. În ceea
ce ma priveste , mi-am dat seama de asta dupa patru ani de sedere în
România, din toamna lui 1952. Uite, sa îti spun. Eu descoperisem în
conducerea trupelor de securitate ofiteri superiori, chiar în conducere,
care erau amestecati în reprimarea grevistilor din 1933. Pai, astia
erau oameni murdari de sînge muncitoresc! Si ajunsesera la conducerea
securitatii! Halal securitate! Am facut un dosar în 1952 si i l-am dat
lui Dej care mi-a spus sa astept putin pîna cînd vor lua o decizie cei
din biroul politic. I-am lasat dosarul si am plecat. Problema nu mai era
de competenta mea, ma spalasem pe mîini. Ei bine, Dej a facut pierdut
dosarul meu! Mai mult, în 1954 serviciul meu a fost desfiintat. În PMR
nu mai era nevoie de comunisti!
Am fost trimis la munca de
jos". Atunci, în 1954 s-au facut si alte schimbari. În locul lui Teohari
Georgescu a fost pus la Securitate Alexandru Draghici, un laudaros,
incompetent si înfumurat. Un taran înapoiat. În ceea ce ma priveset,
m-au trecut în rezerva.
Î. V-au trimis la munca de jos". Cît de jos?
R. Am fost transferat la ministerul chimiei, la probleme speciale". Ma
ocupam de produsele secrete. Ca sa vezi: cînd am vrut sa îmi continui
viata de partid la noul loc de munca, la directia de cadre nu s-a mai
gasit dosarul meu de partid!! Dupa insistentele mele, dosarul s-a gasit,
dar abia dupa trei luni. Era clasat. Fusesem trecut la decedati".
Î. Extraordinar! Deci muriseti între timp!
R. Da. Nu stiu nici acum cine a facut gluma asta macabra.
Î. Ce ne puteti spune despre crimele comuniste" si abuzurile comise în obsedantul deceniu"?
R. Nu am cunostinta de asa ceva. Este o nascocire facuta cu rea
intentie. Abuzuri, greseli, au fost, ca cele despre care tocmai ti-am
vorbit. Dar nu crime. Si daca au fost crime facute de elemente izolate,
ele nu au legatura cu notiunea de comunism. Comunistul este
revolutionar.
Comunistul este Omul adevarat, înarmat cu
ideologia marxista, cu conceptia materialist dialectica si istorica. El
stie ca Lumea este facuta din Materie iar Materia este vesnica, necreata
si aflata în vesnica miscare. Miscarea - iata modul de existenta al
materiei. Miscarea este dialectica. Ea este legea de dezvoltare a
materiei. Prin miscare materia se dezvolta si se transforma. Nimic nu se
pierde si nimic nu se cîstiga, totul se transforma. Unitatea lumii este
materialitatea ei. Spatiul si timpul sunt infinite. Viata însasi este o
forma de miscare a materiei. Prin dezvoltarea ei, în miliarde de ani,
materia a ajuns sa gîndeasca. Omul este cel mai pretios dar al naturii,
pentru ca el gîndeste. Or mai fi fiinte gînditoare si pe alte planete?
Posibil. În lupta pentru o viata mai buna, omul si-a dezvoltat
inteligenta. Inteligenta se dezvolta printr-o necontenita miscare.
Gradul de dezvoltare actual al stiintelor confirma în totalitate
materialitatea lumii, materialismul dialectic si istoric, dezvoltarea
neîntrerupta de la inferior la superior, facuta inclusiv prin salturi
calitative.
Comunistul combate în mod stiintific tot ceea ce
este nereal: religiile, teologia, miturile, misticismul, superstitiile,
spiritismul ... Religiile sunt nereale si au o influenta negativa asupra
inteligentei omului- în majoritatea cazurilor religiile distrug esenta
umana, inteligenta omului.
Prin urmare, comunistul este un
revolutionar dedicat progresului social. El lupta pentru libertate si
dreptate sociala , neprecupetindu-si chiar viata.
Un comunist nu poate fi niciodataa criminal, el este uman.
Î. Dar Sighet, unde a murit Maniu? Dar fenomenul Pitesti", unde
detinutii trebzuiau sa-si manînce fecalele, chiar pe cînd dv. ati venit
în România?
R. Minciuni. Nu au existat atrocitatile pe care le
foloseste propaganda anticomunista. La fel cum se zicea de atrocitatile
maghiarilor.
Î. Cum adica? Nu au existat atrocitatile de la Ip si Trasnea din 1940?
R. Atunci eu eram în lagar. În lagarele frantuzesti. De la fascisti te
poti astepta la orice. Dar sa nu se confunde poporul maghiar
revolutionar cu acei fascisti.
Dar pe Coposu l-ati vazut ce
bine arata dupa lovitura de stat din 1989? Ce bine era? A fost el
torturat? A mintit, ca sa prosteasca masele. Eu am fost într-adevar
torturat, nu el. Dupa moarte vor unii sa-l faca sfînt. Nu o sa tina
figura. Nu a fost nici un sfînt, a fost un reactionar. De atrocitatile
fasciste nu ma îndoiesc, fiindca le-am trait pe pielea mea.
Nu
cred în atrocitatile comuniste" si iata de ce: în nomenclatorul meu eu
aveam toti sefii de închisori. Poate ca or fi fost, la nivel local,
nesemnificativ. Daca ar fi fost, eu eram primul care ar fi trebuit sa
stiu, nu? Nu au existat ordine superioare. Nici un singur director de
închisoare - si îi stiam pe toti - nu a primit ordin sa se poarte
neomeneste cu detinutii. Asta îti garantez eu. Comunistii îi convingeau
pe fascisti prin vorbe si fapte, ei nu s-au coborît niciodata la
schingiuiri pentru ca ar fi însemnat sa îsi nege ideologia.
Ai cuvîntul meu ca asa ceva nu a existat.
Î. Cînd a fost arestat Lucretiu Patrascanu?
R. Cînd am ajuns eu în tara, el era deja arestat. Dar pe mine m-au
mintit, mi s-a spus în iarna 48-49 ca Patrascanu tradase si ca era mort.
Am ssuferit enorm, am pus la îndoiala tradarea lui Lucretiu. Cica se
autodemascase ca un nationalist mic burghez : înainte de a fi comunist,
eusunt român". Nu am crezut. Nu era Lucretiu al meu, comunistul
adevarat, ideologul Internationalei Comuniste. Mi s-a spus ca era deja
mort, asa mi s-a spus. Nu am stiut ca a fost ucis în 1954 de Pantiusa,
un betiv. Am aflat asta în 1967, odata cu toata lumea.
Î. Ce stiti despre propaganda anti Tito? Stiti la ce ma refer: Tito cu securea însîngerata ...
R. Nu cunosc amanunte. Nu era de competenta mea. Totusi, cred ca nu e
asa cum se zice acum. Lucrurile sunt rastalmacite de propaganda
dusmanoasa.
Î. Si nici despre familiile din Banat deportate în Baragan?
R. Nici.
Î. Dar despre Vasile Luca, ce stiti?
R. A cazut în dizgratie. A fost persecutat si a facut chiar puscarie.
Eu o cunosc mai bine pe sotia lui, Betty, care a fost si ea în Spania,
era în CC al PC Spaniol. Ea mi-a înmînat carnetul de membru în partidul
comunist spaniol. Ironia soartei - si ea a fost persecutata dupa 1953.
Lucra ca laboranta la o fabrica de medicamente. Ar fi putut sa ocupe
munci de raspundere. Era o femeie inteligenta, culta, devotatacauzei
construirii socialismului în România. O adevarata comunista.
Î. Intram acum într-o alta perioada de viata: chimia. Cît timp ati slujit-o?
R. 18 ani 1954 - 1972. Am iesit atunci la pensie ca director adjunct la
ICECHIM. Am depus o activitate intensapentru dezvoltarea industriei
chimice.
Î. Aveti copii?
R. Da. Pe lînga fetita gazata la Auschwitz , îl mai am pe Vladimir, inginer mecanic, nascut în 1951.
Î. Cînd v-ati casatorit?
R. În 1949. Am divortat în 1958. Baiatul a ramas la mine. M-am
recasatorit si am înfiat si copilul celei de a doua sotii , Florin. El
lucreaza la IOR, este colonel. Cu a doua sotie am convietuit pîna în
1966, cînd am divortat. Cu a treia sotie, Petre Elena , relatiile au
fost mai stabile. Am trait împreuna 25 de ani, pîna în1996 cînd a murit,
de inima. I-am crescut fiul si fiica. Asa ca pot spune ca am 4 copii în
viata. De la ei am 5 nepoti.
Î. O întrebare care ma obsedeaza
de multa vreme: cînd au aparut în România shop-urile? Magazinele unde
tu, român, nu aveai acces deoarece trebuia sa platesti în valuta? Eu am
teoria ca ele au contribuit foarte mult la caderea socialismului în
România. Mai mult, cred ca cei care au avut ideea de a le înfiinta au
fost agenti imperialisti, care au stiut ce fac...
R. Nu stiu.
Cred ca le supraapreciezi importanta. În analiza mea, PMR a încetat de a
mai fi o forta revolutionara a societatii înca din 1952, o data cu
anihilarea grupului de comunisti internationalisti. Dupa aceea evolutia
spre capitalism era destul de previzibila.
Î. Care sunt, în opinia dv. , cauzele caderii socialismului" în România?
R. Clanurile, privilegiile. Pe scurt, nomenclatura, eterogena si cu
mentalitate mic burgheza. Dupa 1975 influenta ei negativa s-a accentuat.
Era prosperitate si a început decaderea.
Î. Aveti dreptate,
pîna la cutremur se traia bine în România. A fost, probabil, perioada de
aur a tarii. Cînd am intrat eu la facultate, nimeni nu se medita, decît
prostii. Industria meditatiilor a luat amploare dupa 1975. Am trait si
eu din ea. Rezultatul a fost proportia din ce în ce mai mica a taranilor
si a copiilor de saraci la facultati. Nici acum nu îmi explic acest
fenomen, aparut rapid, în 1977 meditam deja zece elevi, jumatate chiar
nu erau prosti de loc.
R. A mai fost apoi factorul economic. Nu
s-a respectat legea retributiei dupa criterii socialiste. Sa ne gîndim
la acordul global, introdus dupa 1975. Eu l-as numi o crima. Pai cum sa
dai tu aceeasi leafa si celui harnic si celui puturos? Nu îl faci
chiulangiu si pe cel harnic?
Nu s-a respectat legea înlocuirii
mijloacelor fixe uzate. Nu s-a retehnologizat industria. Ca urmare nu
s-a absorbit progresul tehnologic.
Nu s-a respectat legea de
dezvoltare a societatii umane, care este materialismul istoric. A
dominat mentalitatea mic burgheza. S/a neglijat educatia marxista al
carei scop ar fi trebuit sa fie ca omul sa devina constient de rolul lui
în construirea comunismului.
Si totusi. În cei 45 de ani de
construire a socialismului (eu nu pun ghilimele!) s-au facut multe
lucruri bune. Ideea de baza a fost corecta, anume ideea proprietatii
socialiste asupra mijloacelor de productie. Tot ce s-a realizat pozitiv
în anii constructiei socialiste s-a datorat proprietatii socialiste.
Numai asa s-a putut ca plusprodusul sa se investeasca în edificii
sociale: scoli, spitale, case de odihna, asistenta medicala gratuita,
învatamînt gratuit la toate nivelele, învatamînt gratuit de zece ani.
Românii nu se vor bucura prea curînd de asemenea conditii. O industrie
moderna, o agricultura irigata, scaderea saptamînii de lucru, metroul,
Casa Poporului, Canalul. .. S-a construit cît în sute de ani. Cînd te
gîndesti de unde s-a plecat, de la o populatie rurala, semianalfabeta,
roasa de saracie, te întrebi: ce alt regim ar putea sa se mîndreasca cu
asemenea realizari?
Î. Dar cauzele externe?
R. Sigur
ca a fost si tradarea lui Gorbaciov, razboiul rece, Pacepa ... Dar nu au
fost determinante. Cele determinante au fost cauzele interne. A fost un
complot pregatit cu minutiozitate de tradatorii nomenclaturisti care au
jefuit tara, au pus bani în bancile occidentale, dar nu se puteau
bucura de agoniseala lor. Ei au dat lovitura de stat criminala din
Decembrie '89. S-au perindat zece ani la cîrma tarii si au nenorocit-o.
Au vîndut tara pe nimic, au distrus agricultura, au distrus industria,
au facut un jaf ordinar. A baza jafului a fost ideea de privatizare, în
realitate un act de tradare de tara. Ne-au adus la dezastru economic.
Suntem acum la cheremul marilor magnati ai banului si a bogatanilor din
exterior. În frunte cu imperialistii americani.
Ma întreb de multe ori: mai suntem noi o tara independenta? Sau suntem o viitoare colonie?
Î. Cum va explicati caderea fostului PCR? Ma gîndesc la faptul rusinos
ca în 24 de ore nu a mai ramas nimic dintr-un partid de trei milioane ..
De ce nimeni din conducerea de partid nu a avut curaj sa îl
reorganizeze în 1990?
R. Prin influenta burgheziei interne si
externe. Prin mentalitatea mic burgheza a membrilor de partid, în
special a conducerii de partid. Conducerea a fost acaparata de
nomenclaturisti mic burghezi, care nu au fost niciodata comunisti. Cum
s-a ajuns la situatia aceasta? Prin lichidarea grupului comunist din PMR
în 1952.
Apoi a fost coruptia. Dupa 1975 muncitorii de la
fabricile de produse alimentare au început sa fure produse pe care le
duceau la sate. S-a încetatenit hotia. Pe un fond de descompunere morala
, de lipsa a constiintei sociale. Partidul încetase sa mai fie o forta
revolutionara. De mult. Eu nu cred ca dupa 1975 s-a mai înscris vreun
comunist în PCR. Activistii se remarcau prin lacomie, lipsa de demnitate
si faceau diferite învîrteli. Asa îmi explic eu situatia.
Sa-ti mai spun ceva. Dupa ce am iesit la pensie, în 1972 eu am fost
mereu ales secretar de organizatie , la pensionari. Aveam peste 200 de
membri. Nici nu veneau pe la sedinte. În 1975, pe cînd eram mai tînar"
am trimis memorii la CC prin care faceam diverse propuneri de
îmbunatatire a ativitatii în rîndul pensionarilor. Atrageam atentia
asupra lipsurilor în educatia marxista a membrilor de partid, cu
deosebire a celor cu functii de conducere. Pai tu stii ca primii
secretari de sectoare nici macar nu citisera Manifestul Comunist"? Nu
stiau decît sa o dea înainte cu indicatiile" tovarasului si a tovarasei.
Efectul? Nici un efect. Nici o reactie. Indiferenta totala.
Î. Stiti ca în 1991 cineva a încercat sa reorganizeze PCR?
R. Nu. Nu am cunostinta de vreo actiune serioasa de acest gen.
Î. Este vorba despre actiunea fratelui meu, Virgiliu Zbaganu din iunie 1991...
R. Nu am aflat nimic despre asta. Eu m-am înscris în 1990 la Partidul
Democrat al Muncii, unde se refugiasera vechi activisti din anii '50 pe
care îi stiam. Sunt membru fondator acolo. În 1990, noiembrie, el a
fuzionat cu un grup de activisti mai noi condusi de Ilie Verdet. Asa ca
am fost o vreme membru PSM. M-am retras din acest partid în 1995 si m-am
înscris în PMR. Iata cum merge roata: acum sunt din nou membru PSM,
prin fuzionarea dintre PMR si PSM ( În 2000 PMR s-a despartit din nou de
PSM, nn ).
Eu am ajuns la concluzia ca în conjunctura politica
actuala, nici un partid nu este bun. Toate nu fac altceva decît sa
dezbine poporul. Partidele de azi servesc interesele marilor magnati ai
banului si bogatanilor lumii, în primul rînd interesele imperialismului
american.
Poporul muncitor are nevoie de un detasament de
avangarda înarmat cu ideologia marxista, constient de rolul sau. Rolul
unui asemenea detasament de avangarda nu poate fi altul decît acela de a
coordona rasturnarea de catre popor a sistemului capitalist si faurirea
socialismului.
De un asemenea detasament avem nevoie mai ales
acum, cînd prin globalizare bogatia se strînge în mîini cît mai putine
iar saracia se extinde, inclusiv în tarile capitaliste dezvoltate.
Traim epoca apogeului Imperialismului capitalist si a Globalizarii saraciei în toate tarile capitaliste ale Terrei.
Nota. Interviul a fost realizat în noiembrie 1999. Din anumite motive,
nu am putut sa îl publicam în Rezistenta" - unul din ele fiind ca nu
vrem sa facem apologia stalinismului. Eu însa cred ca rostul revistei
este ca orice comunist sa îsi poata spune punctul de vedere, fara nici
un fel de cenzura. Iar comunist, pentru mine , este cel ce se considera
comunist.
Cred ca cel mai mare rau în miscarea noastra îl face
sectarismul. Sectantul se agata de ceea ce îl deosebeste de ceilalti cu
(mai mult sau mai putin) aceeasi religie. Si nu se uita la ceea ce are
în comun cu ei.Andrei Micu si-a spus credinta lui, pentru care a militat
90 de ani. O asemenea credinta merita atentia oricarui om de stînga,
chiar daca nu este de acord cu interpretarile lui.
Gheorghiţa Zbăganu
Bucuresti 10 iunie 2001
5 comentarii:
Nu aveti ce apologie a stalinismului sa faceti publicand astfel de interviuri. Asta e un articol care spune pur si simplu ca stalinismul (asa cum il stim din carti si povestiri) nu a existat. De ce? Pai e simplu, spune si intervievatul: un comunist nu poate sa faca rau, pur si simplu. Pentru ca el e umanist (desi ne insira toate postulatele materialismului stiintific). Doar un fascist poate. E logic, nu? Sau si mai tare: crimele facute de comunism nu au putut exista pentru ca el, intervievatul, nu le-a experimentat, el a suferit doar de la fascisti. Curat logic.
Sau alta dovada ca nu a existat tortura in temnitele comunites: cat de bine arata Coposu in 1989. Asta chiar m-a socat, pentru ca si eu si ai mei eram de-a dreptul oripilati de aparenta cadaverica a lui Coposu in 1990, abia apoi ne-am mai obisnuit cu ea. L-as fi intrebat pe intervievat cat de bine arata el in 1989 si daca asta ar fi putut sa infirme faptul ca a fost torturat de fascisti inainte de razboi.
Cam cat de prost trebuie sa fii sa debitezi asa ceva? Dar sa crezi asa ceva?
In concluzie, cred ca orice fel de crima poate fi justificata sau negata. Simplul fapt ca o negi nu e insa un argument pentru cineva din afara care sa il faca sa si creada ca acea crima nu a existat. La fel, simplul fapt ca voi alegeti sau nu sa credeti relatarea unor crime, asta are prea putin de a face cu realitatea acelei crime.
Cred ca una este sa ai o privire critica asupra relatarilor de tip "Memorialul durerii" si alta e sa negi intru totul sau sa minimalizezi crimele infaptuite in timpul regimului din anii '45 - '65. O privire critica te obliga sa aduci contraargumente, cine stie, poate te obliga chiar sa sapi sa vii cu propriile descoperiri. Dar desigur, e mult mai usor sa bagi capul in pamant ca strutul.
Rar am citit ceva care sa-mi provoace o mai putina curiozitate pentru ceea ce au de spus oameni precum intervievatul.
Sau asta:
"Nu cred în atrocitatile comuniste" si iata de ce: în nomenclatorul meu eu aveam toti sefii de închisori. Poate ca or fi fost, la nivel local, nesemnificativ. Daca ar fi fost, eu eram primul care ar fi trebuit sa stiu, nu? Nu au existat ordine superioare. Nici un singur director de închisoare - si îi stiam pe toti - nu a primit ordin sa se poarte neomeneste cu detinutii. Asta îti garantez eu. Comunistii îi convingeau pe fascisti prin vorbe si fapte, ei nu s-au coborît niciodata la schingiuiri pentru ca ar fi însemnat sa îsi nege ideologia.
Ai cuvîntul meu ca asa ceva nu a existat."
Omul si-a dat cuvantul, ce mai vreti? Gata, discutia s-a inchis, nu s-a intamplat nimic, circulati!
Domnule, eu nu înţeleg cum cineva care nu are nici măcar minima demnitate să-şi semneze comentariile poate emite judecăţi morale despre o epocă istorică plină de frământări, revoluţii, războaie. O epocă în care proletariatul răsculat i-a smuls din mâini prin forţă puterea politică şi economică burgheziei.
Deci asta era problema, ca nu apare numele meu. Esti constient ca pot sa dau orice fel de nume as vrea, sper.
Sigur, in lipsa de argumente, ne legam si noi de ce putem. Inteleg sa-mi fi facut morala daca v-as fi jignit sau calomniat sau as fi mintit pur si simplu. Dar in cazul de fatza am lucrat doar cu materialul clientului, adica cu citate.
Si as vrea sa vad si eu un exemplu de judecata morala in ceea ce am scris. Nu am facut decat sa iau textul si sa semnalez erorile logice din el. A semnala falsitatea sau lipsa unor argumente nu inseamna judecata morala. Eu ma refer strict la fapte si la modul in care sunt ele relatate distorsionat.
Sa mai dau un exemplu: intervievatul vorbeste de faptul ca el si altii s-ar fi opus colectivizarii fortate (care, prin urmare, a existat, nu?), aminteste de lichidarile din Partid, aminteste de lichidarea lui Patrascanu, de care el nu a auzit decat in 1965 si cu toate astea afirma ca atrocitati comuniste nu au existat pentru ca 1)el nu a aflat de ele si 2) pentru ca doar fascistii puteau comite atrocitati, nu si comunistii care erau umanisti. O spune cu gurita lui. Explicati-mi unde este judecata morala aici?
Trimiteți un comentariu